Telefonsvindel

Banken eller politiet vil aldri be deg oppgi sensitive opplysninger som BankID, passord, koder eller lignende over telefon. Et godt selvforsvar er å bare legge på. Det er ikke uhøflig å avbryte en samtale med en svindler!

Falske telefonoppringninger er en mye brukt svindelmetode. Her er målet å få deg til å dele sensitive opplysninger som BankID, passord og koder og lignende. 

Fremstår troverdige

Telefonsvindlerne blir stadig mer utspekulerte. Ofte oppgir de at de ringer fra troverdige aktører som banken, Økokrim eller politiet. Svindlerne snakker gjerne godt norsk og det oppleves som at de kan faget sitt. De spiller gjerne på at det haster, slik at du risikerer å tape pengene dine om du ikke umiddelbart tar imot hjelpen de tilbyr. Samtalen oppleves derfor veldig ekte og ubehagelig.

Det holder ikke å unngå anrop fra ukjente nummer for å slippe unna telefonsvindlerne. De utnytter nemlig ny teknologi som gjør at det ser ut som de ringer fra nummer du har lagret på telefonen din – såkalt spoofing. Dermed kan det se ut som det er banken eller kredittkortleverandøren som faktisk ringer deg.

Hvis du blir usikker, er det godt selvforsvar å legge på. Etterpå kan du ringe tilbake på et nummer fra virksomhetens offisielle nettside for å sjekke om henvendelsen var ekte.

Ulike fremgangsmåter

Ved svindelforsøk på telefon kan svindlerne for eksempel fortelle deg at det er oppdaget mistenkelig aktivitet på din konto eller kort, eller at kontoen din er sperret fordi noen forsøker å svindle deg. Videre ber de deg oppgi sensitiv informasjon slik at de kan hjelpe deg med å få stoppet svindelen. Svindlerne bruker denne informasjonen til å stjele penger fra kontoen din Vi kjenner eksempler på svindlere som har sittet flere timer i telefonsamtale med en kunde, og klart å få ut alle pengene fra offerets sparekonto.

Du kan også bli bedt om å overføre penger til en annen konto.

En variant av telefonsvindel er «Microsoft-svindel». Her får du beskjed om at det har oppstått et problem på datamaskinen din. De som ringer utgir seg for å ringe fra Microsoft og tilbyr å hjelpe deg. For å hjelpe deg trenger de tilgang til PC-en din, eller at du betaler en mindre sum penger.

Lær deg selvforsvar mot telefonsvindel

Stopp - Det haster ikke.
Tenk - Det kan være svindel.
Sjekk - Avsender på annen måte.

Husk å aldri la deg presse til å overføre penger eller oppgi sensitiv informasjon over telefon. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn å la seg lure av utspekulerte svindlere. Det er ingen hast, så selv om det er utenfor bankens åpningstid kan du vente til dagen etter. Her er noen flere gode råd til selvforsvar mot svindel:

  • Ta godt vare på BankID-koder, kortinformasjon og passord. Disse er personlige opplysninger som ikke skal deles med noen, uansett hvem som spør.
  • Still deg selv spørsmålet: Forventet jeg denne henvendelsen, og hva ber de meg om å gjøre?
  • Ikke last ned et program eller en app dersom noen ber deg om å gjøre det. Det kan høres ut som personen prøver å hjelpe deg, men det du laster ned kan gi andre tilgang til PC-en eller telefonen din.
  • Ikke anta at den som ringer er ekte bare fordi vedkommende har riktig informasjon. Svindlere kan finne informasjon om deg på nettet, for eksempel på sosiale medier. 
  • Hvis du er usikker, avslutt samtalen og ta eventuelt kontakt med banken eller institusjonen personen sa de representerte.