Denne svindelmetoden går ut på at du blir oppringt og fortalt at kontoen din er hacket, og at du derfor må overføre pengene til en «sikker» eller «trygg» konto. Svindlerne ber ikke om BankID-opplysninger, passord eller bekreftelse i BankID-app, men manipulerer deg til å overføre pengene selv.
Utspekulert
Metoden som kalles «sikker konto»-svindel går ut på at en bedrager som oppgir å jobbe i «bankens sikkerhetsavdeling» eller lignende ringer deg og forteller at bankkontoen din er blitt hacket, angrepet eller kompromittert. I noen tilfeller ringer også svindlere fra «politiet» eller «Økokrim» på vegne av banken din. Svindleren vil påstå at pengene dine er i fare, men berolige deg med at de vil være trygge på en «sikkerhetskonto» de ber deg om å overføre pengene dine til. Dette er imidlertid ikke en sikker konto, men en konto som svindlerne kontrollerer.
Banken vil aldri be deg overføre penger
En av grunnene til at svindlerne prøver seg med «sikker konto»-metoden er ironisk nok at nordmenn er blitt flinkere til å ikke lenger la seg lure til å gi fra seg BankID- eller innloggingsopplysninger. Dermed prøver svindlerne seg på andre fremgangsmåter.
Husk at det fortsatt er slik at banken aldri vil be deg om å oppgi BankID-passord eller -koder, brukernavn eller annen innloggingsinformasjon i forbindelse med svindel eller uregelmessigheter på konto. Norske banker har egne, interne systemer for å sikre pengene dine dersom en svindelsituasjon skulle oppstå. De trenger aldri ringe deg for å be om at du overføre penger eller gi fra deg andre sensitive opplysninger. Hvis noen ber deg om dette, er et godt selvforsvar å legge på med det samme.
Det er ikke frekt å avbryte samtaler med noen som prøver å svindle deg!
Lær deg selvforsvar
Stopp - Det haster ikke.
Tenk - Det kan være svindel.
Sjekk - Avsender på en annen måte
Husk å aldri la deg presse til å overføre penger eller oppgi sensitiv informasjon over telefon.
Det er bedre å sjekke en gang for mye enn å la seg lure av utspekulerte svindlere.
Det er ingen hast, så selv om det er utenfor bankens åpningstid kan du vente til dagen etter.
Her er noen flere gode råd til selvforsvar mot svindel:
- Ta godt vare på BankID-koder, kortinformasjon og passord. Disse er personlige opplysninger som ikke skal deles med noen, uansett hvem som spør.
- Still deg selv spørsmålet: Forventet jeg denne henvendelsen, og hva ber de meg om å gjøre?
- Ikke last ned et program eller en app dersom noen ber deg om å gjøre det. Det kan høres ut som personen prøver å hjelpe deg, men det du laster ned kan gi andre tilgang til PC-en eller telefonen din.
- Svindlere kan finne informasjon om deg på nettet, for eksempel på sosiale medier. Ikke anta at den som ringer er ekte bare fordi vedkommende har denne informasjonen.
- Avslutt samtalen hvis du er usikker, og ta eventuelt kontakt med banken eller institusjonen personen sa de representerte.