Ferske svindeltrender: Gavekort, falske meldinger og hjemmebesøk

Ferietid er svindeltid. Her er svindelmetodene bankene advarer mot – og som du nå bør være ekstra oppmerksom på.
Ferietid er svindeltid. Her er svindelmetodene bankene advarer mot – og som du nå bør være ekstra oppmerksom på.
Norske bankers svindeleksperter har sammen identifisert de svindelmetodene som du bør se opp for i sommer. Det gjelder særlig gavekortsvindel, falsk sms og e-post fra Booking.com, svindel via digitale bruktmarkedplasser og varianter av hjemmebesøk.
Disse svindeltrendene er laget av eksperter fra ulike banker som deltar i Finans Norges fagutvalg antisvindel bank:
Fagutvalget administreres av Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør i Finans Norge
Denne svindelen blir mer og mer vanlig. Svindlerne bruker den både i telefonsvindel og kjærlighetssvindel. Spesielt eldre blir overtalt til å kjøpe gavekort, ofte Apple-gavekort, i fysiske butikker for store summer. Noen blir lovet penger for å gjøre dette, andre tror de hjelper noen de stoler på, eller at pengene går til et godt formål.
Akkurat nå før sommeren, ser bankene mye svindel knyttet til bestillinger av hotell eller annet på Booking.com. Du får en SMS eller e-post som ser ut som den kommer fra Booking.com, men den inneholder en falsk lenke. Klikker du på den, vil svindlerne prøve å få tak i informasjon som konto- eller kortnummer og BankID. Denne informasjonen kan de så bruke til å svindle deg.
Jevnlig presenterer norske banker siste nytt om aktuelle svindelmetoder og trender.
Det er også mye annen generell phishing. Det betyr lenker i SMS eller e-post som later som de er fra Vipps, Autopass, Statens Vegvesen, eller fra pakkeleverandører, parkeringsselskaper eller inkassoselskaper. Målet er alltid å få tak i sensitiv informasjon, som konto- og kortinformasjon eller BankID som de så misbruker.
Det er dessverre lett å bli svindlet når du handler på digitale bruktmarkedsplasser som Tise og Finn.no, og du kommuniserer med kjøper eller selger på SMS, Messenger eller andre kanaler som ikke er en del av markedsplassenes offisielle kommunikasjonskanal.
Pass spesielt på hvis du som selger får melding fra det som ser ut som Vipps, som ber deg logge inn med BankID for å "bekrefte" at du skal motta betaling for varer du selger. Dette er ren svindel.
Fortsatt blir mange eldre, spesielt kvinner, ringt av svindlere som utgir seg for å være fra banken eller politiet. Noen ganger spør de etter BankID og annen informasjon. Like ofte lurer de deg til å gjøre svindelen selv, ved å be deg overføre penger til en «sikker konto».
Husk: Banken eller politiet vil aldri be deg om å gjøre dette. Hvis noen foreslår det, kan du trygt legge på.
Tidligere har vi sett svindlere som utgir seg for å være fra politiet, banken, Skatteetaten eller et teleselskap, og som kommer hjem til folk for å «hjelpe dem med å unngå svindel». Disse «hjelperne» var imidlertid svindlerne selv, og mange – særlig eldre kvinner har blitt lurt på denne måten.
Nå ser bankene en ny variant av dette: Svindlerne utgir seg for å være politi eller bank, og ber deg legge betalingskort, kontanter eller verdigjenstander i postkassen for «sikker henting». Dette er også svindel!
Mange blir fortsatt utsatt for investeringssvindel, som kan føre til enorme tap. Ofte tar du selv kontakt med svindlerne etter å ha sett annonser i sosiale medier, gjerne med kjendiser som tilsynelatende har tjent mye penger på “en god investering”. Denne typen svindel kan pågå i årevis, og her kan du tape veldig mye penger.
Ferie kan forsterke følelsen av ensomhet. Svindlere utnytter dette til å bygge relasjoner, som over tid kan føre til svært store økonomiske tap for offeret.
Vær også på vakt mot falske håndverkere som kommer hjem til deg med «gode tilbud» på tjenester. Intensjonen deres er ofte å svindle deg.
En økende trend er såkalt hybrid svindel, der svindlerne bruker flere kanaler for å virke mer troverdig og presse deg til å handle. Et typisk eksempel er en SMS eller e-post med en lenke til en falsk nettside (for eksempel en «verifisering» fra Vipps, BankID eller en pakkeservice). Kort tid etterpå ringer noen som utgir seg for å være fra banken, politiet eller kundeservice, og som refererer til meldingen for å "hjelpe" deg med å rydde opp.
Ved å bruke både digital og personlig kontakt øker svindlere tilliten og stresset hos offeret, noe som gjør det blir lettere å manipulere dem til å gi fra seg sensitiv informasjon – eller i verste fall, utfører transaksjonen selv. Denne typen svindel oppleves ofte som mer troverdig og kan være veldig vanskelig å gjennomskue – spesielt for eldre eller de som ikke er vant med digitale sikkerhetsrutiner.
Ved å være oppmerksom på disse svindeltrendene og ta forholdsregler, kan du beskytte deg selv og dine kjære mot å bli offer for svindel. På svindel.no finner du mer informasjon om de ulike metodene svindlerne bruker.
Få oversikt over svindelutfordringene norske banker og samfunnet står overfor i 2025. Her finner du tiltak bankene mener er nødvendig for å stoppe svindel.